Людина і світ

Поняття нації. Нація і націоналізм. Нація етнічна і політична
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про історично сформовані спільноти людей; 
сформувати в учнів розуміння розмаїття спільнот людей, що живуть на Землі;
ознайомити учнів з розвитком національного питання і форм міжнаціональної інтеграції в Україні;
 показати позитивні і негативні явища націоналізму;
виховувати негативне ставлення до національних і міжнаціональних конфліктів, толерантне відношення до людей іншої нації, релігії, поглядів.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: бесіда з елементами дискусії.
ХІД УРОКУ
I.                   Організаційний момент уроку
II.                Актуалізація опорних знань
Дописати, яких  принципів демократії не вистачає в цьому переліку:
1.      Політична свобода
2.      ?
3.      Виборність органів влади та постійний звязок із ними
4.      Поділ влади
5.      Ухвалення рішень більшістю з обов’язковим дотриманням прав меншості.
6.      ?
Розкрийте поняття цих принципів

1.Наведіть приклади прямої та представницької демократії у нас в країні.
2.Що таке плебісцит?
3.Назвіть, які виборчі системи є в Україні?
4.Які є типи виборів в Україні?
5.Що таке абсентеїзм?
6.Назвіть функції ЗМІ
7.Що таке цензура?
8.На які види поділяють усі ЗМІ?

Охарактеризуйте інформаційний простір в Україні.

III.             Мотивація навчальної діяльності
Скажіть, про що вам нагадують ось оці етапи:
АКАДЕМІЧНИЙ
КУЛЬТУРНИЦЬКИЙ
ПОЛІТИЧНИЙ (ВИЗВОЛЬНИЙ)
Скажіть, а чи тотожні поняття етнос=народ нація, які знаки рівності ми повинні поставити між цими поняттями
Учням пропонується пригадати з курсу історії визначення поняття «етнос», «нація», «міжнаціональні відносини», «міжнаціональні конфлікти», «націоналізм», приклади з історії прояву крайнього націоналізму (фашизм, шовінізм, расизм, геноцид).
Проблема уроку:
— Чи можемо ми назвати себе нацією?
IV.              Вивчення нового матеріалу
Презентація з поясненнями вчителя
►► Етнос: його основні ознаки та особливості
.
Етнос — стійка сукупність людей, що історично склалася на певній території, яка має загальні, відносно стабільні особливості мови, культури і психіки, а також усвідомлює свою єдність і відмінність від інших подібних утворень.


Етнос




Плем’я

Народність

Нація
Нація — історично сформована спільнота людей, якій притаманні спільні економічне життя, мова, території, певні ознаки психології, які виявляються в особливостях її культури, мистецтва та побуту.





Ознаки нації










Єдина раса


Мова


Релігія


Звички


Цінності


Солідарність
►► Націоналізм. Міжнаціональні конфлікти та шляхи їх подолання
Націоналізм — ідеологія і політика, основу якої складають ідеї національної винятковості і переваги, прагнення до національної замкнутості, місництва, недовіра до інших націй.
Яскравий прояв націоналізму в сучасному світі продемонстрував німецький фашизм, що призвів світ 
до Другої світової війни 1939-1945 рр. Синонімами фашизму стали терміни «расизм», «нацизм», 
«шовінізм», «геноцид», «Голокост».
Запитання
— Як на вашу думку, чи можна вважати національне питання однією з причин розпаду СРСР?
Міжнаціональний конфлікт — одна із форм відносин між національними спільнотами, що характеризується станом взаємних претензій, відкритим протистоянням етносів, народів і націй, які мають тенденцію до наростання протистояння аж до збройних зіткнень.
Завдання
— Назвіть причини міжнаціональних конфліктів.
Причини міжнаціональних конфліктів
1. Ускладнення соціально-економічного розвитку країн світу, відчутне відставання багатьох з них.
2. Непродумана або відверто екстремістська політика низки державних діячів.
3. Колонізація населення інших країн.
4. Помилки і прорахунки керівництва ряду країн у розв’язанні національних питань.
Види міжнаціональних конфліктів
1. З приводу спірних територій.
2. Через вигнання народу зі своєї території і повернення депортованого народу на свою історичну батьківщину.
3. Через довільну зміну адміністративних кордонів.
4. Через насильницьке включення території народу до сусідньої держави.
5. Між етнічною більшістю і компактною меншістю (корінна національність).
6. З приводу відсутності у народу власної держави або розподілу його території між іншими державами.
Типи міжнаціональних конфліктів
1. Державно-правові (незадоволення правовим становищем нації, прагнення власної державності,
 конфлікт з владними органами держави, у складі якої перебуває нація).
2. Етнотериторіальні (визначення кордонів нації).
3. Етнодемографічні (захист прав корінної національності).
4. Соціально-психологічні (зміна способу життя, порушення прав людини).
Шляхи розв’язання міжнаціональних конфліктів
1. Усвідомлення усіма людьми неприйнятності насильства, вироблення поваги до національних почуттів 
всіх етнічних груп.
2. Провадження лояльної, продуманої політики з урахуванням інтересів усіх народів і народностей.
3. Створення ефективно діючих міжнародних комісій, рад, інших організацій для мирного
 розв’язання національних суперечок.
4. Надання національно-культурної автономії усім бажаючим національним меншинам, що дозволить їм 
зберегти свою мову, культуру, релігію і традиції.
Шляхи врегулювання міжнаціональних конфліктів
1. Визнання міжнаціональних проблем і розв’язання їх шляхом продуманої національної політики.
2. Використання економічних важелів для нормалізації ситуації.
3. Створення культурної інфраструктури консенсусу, дотримання принципу паритетності у разі 
призначення людей різних національностей на державні посади, підтримка національної культури.
►► Формування української політичної нації
Аналіз історико-політичного контексту формування української національної ідентичності дозволяє
 розглянути специфіку сучасної національної ідентичності та перспективи поширення 
загальнонаціональної ідентичності на громадян України, що мають різні етнічні, мовно-культурні, 
регіональні, конфесійні ідентичності тощо. Особливу увагу приділено потребам формування 
української загальнонаціональної ідентичності, виходячи з вимог забезпечення національних інтересів
України: зміцнення державної і національної єдності, забезпечення міжетнічного миру, суспільної 
інтеграції представників етнічних спільнот, розвитку унікальних етнічних ідентичностей в контексті
 цілісної загальноукраїнської ідентичності, ліквідації загрози сепаратизму.
Проблема становлення єдиної національної ідентичності громадян України є однією з 
визначальних для українського суспільства та для подальшого формування його як повноцінної нації.
 Політичний контекст проблематики (необхідність збереження цілісності держави та її зміцнення, 
становлення громадянського суспільства, знаходження місця країни у системі культурних і 
геополітичних координат тощо) зумовлює необхідність вироблення адекватної політики щодо 
кризових явищ, помітних в українській національній ідентичності. Теоретичні та практичні 
дослідження безпосередньо стосуються проблем зменшення потенціалу сепаратизму, 
залучення до державотворчого процесу представників усіх етнічних груп, зміцнення можливостей 
держави у справі протистояння зовнішньому тискові.
Складовою частиною політичної діяльності держави, покликаною регулювати міжнаціональні відносини в 
різних сферах життя суспільства, є національна політика.
Українська національна ідентичність проходить складний і суперечливий процес становлення. Нині її 
ознаками є амбівалентність суспільної свідомості, брак консенсусу стосовно базових цінностей, 
етнопсихологічні та мовно-культурні деформації у свідомості.
Таку ситуацію ускладнюють:
• розриви у загальнодержавному комунікативному просторі внаслідок суперечностей у мовній, 
ідеологічній сферах; брак історичних знань або їх викривлене тлумачення і, як наслідок цього,
 слабкість ідеологічної основи для формування національної ідентичності;
• деформація національної і громадянської свідомості, соціальної структури суспільства та 
невиразність соціальної ідентифікації в умовах ослаблення суспільства та складових його частин.
Отже, на сьогодні в Україні недовикористано ресурси для формування та зміцнення сприятливої 
для суспільства, держави цілісної національної ідентичності. Тут існують такі пояснення: 
по-перше, недооцінювання з боку державної влади цього явища; по-друге, надмірний вплив в 
Україні тих політичних сил, які виступають за консервацію наявного «постколоніального» стану ідентичностей.
Серед основних (фундаментальних) інтересів української держави і політичної нації мають бути:
 збереження територіальної цілісності, національної, культурної, мовної тощо самобутності; подальша 
консолідація всередині суспільства і нації; рівноправні і повноцінні відносини з іншими державами і
 націями. Таким чином, визрівання єдиної національної ідентичності за збереження й розвитку 
етнічних, культурних тощо ідентичностей усіх спільнот спроможне значно сприяти зміцненню державної 
єдності країни, суспільства, істотно посилити державу. Це, у свою чергу, дозволить посилити
 сприйняття української держави як «своєї» серед представників різних етнічних груп; зменшити або 
нівелювати можливість виникнення сепаратистських тенденцій серед етнічних груп компактного 
розселення в Україні; задіяти повною мірою потенціал усіх громадян України. Досягнення таких цілей 
повністю відповідає інтересам України.
IV. Підсумок уроку
Завдання
Прочитайте фрагмент казки Є. Шварца «Дракон» і сформулюйте свою думку стосовно даної ситуації.
«Отже, коли лицар Ланцелот прибув у місто, поневолений жорстоким Драконом, він, на свій подив, 
почув про доброту Дракона. По-перше, під час епідемії холери Дракон, дихнувши на озеро, скип’ятив у 
ньому воду. По-друге, він позбавив місто від циган. «Але цигани — дуже милі люди», — здивувався 
Ланцелот. «Що ви! Який жах! — вигукнув архіваріус Шарлемань. — Я, правда, в житті своєму не 
бачив жодного цигана. Але я ще в школі проходив, що це люди страшні. Це волоцюги за своєю природою, 
по крові. Вони вороги будь-якої панівної системи, інакше вони жили б де-небудь, а не бродили б туди-сюди.
їх пісні позбавлені мужності, а ідеї руйнівні. Вони крадуть людей. Вони проникають всюди».
— Яку оцінку ви дали даній ситуації?
Коментар. Зверніть увагу, що хоча архіваріус ніколи сам не бачив циган, але він не сумнівається в їх
 негативних якостях. Для нього навіть реальний Дракон краще від міфологічних циган. Але 
найголовніше, що джерелом інформації про «циганську загрозу» був сам Дракон. Саме таким чином і 
складаються негативні стереотипи в масовій свідомості.
Тестування
1. Розташуйте етнічні спільноти у порядку їх історичного розвитку.
А Народність;
Б рід;
В клан;
Г плем’я;
Д нація.
2. За якими ознаками можна визначити сучасну націю?
А Єдина територія;
Б спільна мова;
В специфіка господарської діяльності;
Г духовна єдність;
Д кровно-родинна спорідненість.
3. До історично сформованих груп людей належать:
А народності;
Б класи;
В держави.
Відповіді: 1 Б, В, Г, А, Д; 2 Д; 3 А.
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2. Підготувати електронну презентацію «Національні проблеми України».


Немає коментарів:

Дописати коментар